17-02-26 en 27 Callao en Lima Peru. Vanmorgen aangekomen in Callao, de havenplaats van Lima. Het schip ligt er al om 5 uur. Vandaag is Indy jarig, ze wordt al weer 12 jaar, een hele dame al. We hebben een cadeautje opgestuurd, zeker 10 dagen geleden en het is op tijd aangekomen. Vanmorgen 6 uur hebben we gebeld, want in Nederland is het 6 uur later. Herman staat met Indy en Jamie op de tennisbaan en we hebben lekker even kunnen kletsen. Het is leuk dat dit kan tegenwoordig. We liggen in een vrachthaven, niet alleen containers, wel een paar, maar verder is het een gewone  overslaghaven. Er ligt een parkeergarageboot voor het vervoer van auto’s en verder wat schepen die met knijpers gelost worden. Een herrie van belang. We hebben een tour geboekt, want we willen wel zien waar Vivie vandaan komt. Uiteindelijk heeft zij 2 jaar als au pair voor de kleintjes van Herman gezorgd. Later is zij in Nederland getrouwd met een Pool en is ze moeder en woont nog steeds in Amsterdam. De tour heet: “Lima highlights”. We gaan de Spaanse koloniale gebouwen bekijken. De prachtig gedecoreerde kerk Santo Domingo bewonderen. En een huis met 100.000 prulletjes van een koopman die deze van over de hele wereld heeft verzameld. Het is een privémuseum geworden. Casa Luna is de kust van Lima. Het wordt helemaal gerenoveerd. Callao heeft een rotskust en de steile rotsen  blijven al maar stenen naar beneden gooien. Daarom heeft men de rotsen afgevlakt en voorzien van netten, zo te zien metalen netten zodat de neervallende stenen in ieder geval achter de netten blijven en geen gevaar voor het verkeer vormen. Het aangrenzende strandgebeuren wordt uitgebreid. Nu is het nog niet zo groot, maar de werkzaamheden verklappen een uitbreiding van minstens 2 maal het reeds gerealiseerde deel. En dat ziet er spic en span uit. Lima is de hoofdstad van Peru en gesticht in 1535 door de Spaanse Conquistador Francisco Pizarro en het werd al snel de stad van de koningen genoemd. 70 jaar lang was het de meest belangrijke stad in de Spaans- Amerikaanse heerschappij. En een belangrijke handelspartner voor Europa. We hebben een paar uur kunnen genieten van alles wat beschreven is toegelicht door het uitbundige retoriek van de reisleider op onze bus 8. Als we ruim 4 uur op weg zijn stuurt de chauffeur de bus naar de Boudicca, waar we de warmte even van ons kunnen afschudden. ’s Middags zijn we thuis gebleven en hebben we gebruik gemaakt van het marktje dat op de kade is uitgestald. 17-02-27 Maandag. We zijn in de haven blijven liggen. Het is best interessant zo’n haven te observeren. Hoe de schepen er uit zien, hoe ze geladen en gelost worden. De containers zijn wel 10-hoog opgestapeld. Er komt een truck aan en in no-time zijn er 5 verdwenen. Die zijn dan weer bij een schip gebracht, waar een containerhijskraan dat gevaarte oppakt en precies daar neerlegt, waar dat moet. Hier ligt een schip waar 7000 containers opgaan. Ook interessant is het oude stukgoed vervoer en los spul, zoals erts. Dat wordt kaal in zo’n schip gestort. Hoe het erin gaat heb ik niet gezien, maar hier wordt dat eruit gehaald. Het schip heeft 6 compartimenten met elk afgedekt met enorme deksels. Dat gaat automatisch, maar het schip wordt gelost met knijpers van een kraan. Er staan op het schip 4 kranen en die zijn inmiddels een week bezig geweest om het helemaal leeg te maken. Iedere keer gaat een knijper leeg het schip in en wordt het voorzichtig boven een vrachtwagen gelost. De enorme vrachtwagens rijden het weg, waarheen???. Maar er zijn een stuk of 20 van die wagens bezig en ze rijden af en aan. Als het schip leeg is, moet het weer weg om opnieuw gevuld te worden. Wat een verhaal. Ik vraag me alleen af of het niet sneller kan met zuigers en silo’s zoals in Rotterdam. Enfin, we zijn vandaag op eigen houtje met de shuttle naar Lima, en dan het rijke deel, de Miraflores gegaan. We hebben daar bij een koffietentje een lekkere bak koffie gekocht. (Koffie is in Zuid- Amerika duur, 3 euro per kop. En dat in een land waar de koffie vandaan komt.) Maar omdat het maandag is zijn de winkels gesloten en is het er ongezellig, net als bij ons. We zijn naar de Indian markt gelopen. Het is wel een stukje lopen maar langs een gezellige weg. Onderweg heeft Anita 2 paar schoenen gekocht en in de Indian markt nog wat spulletjes om weg te geven. We hebben de hele weg ook weer teruggelopen naar de shuttle bus voor het Mariott hotel, die ons terugbracht naar de Boudicca. (1 uur rijden met druk verkeer.) ’s Avonds zijn de laatste nieuwe gasten aangekomen die meevaren naar Southampton, en de gasten die terug naar huis moesten naar het vliegveld gebracht. Ook is er gewisseld van entertainers en zelfs de kapitein gaat 2 maanden met vakantie. De nieuwe kapitein heet Mikael Degerlund. Het is morgen aswoensdag en dan moet Anita in de kerk spelen. Vandaag is het “Shrove Tuesday”. Nooit van gehoord, dat is “Vastenavond”. Vandaag zijn ook de gasten van de “Overland tours” weer teruggekomen. Machu Picchu. Moet overweldigend geweest zijn. Tevreden verhalen en gezichten. Marie-Louise is er één van de 52 die er geweest zijn.