17-01-16 Kaapverdische Eilanden. (Cabo Verde). Om 8.00 uur geeft de kapitein het sein, dat de Boudicca op zijn plaats ligt afgemeerd. De douane heeft het schip gecleard, zoals dat heet, en de passagiers mogen er af. Wij moeten om 8.15 in de Neptune lounge zijn met onze boarding kaarten. We gaan eerst ontbijten, dat kan vanaf 7.00 uur, maar wij zijn om 7.30 present. Dat moet lukken in een half uur. We hebben geboekt voor de tour A, A taste of the island. vierenhalf uur. De busjes voor ca 15 personen staan klaar en wij moeten in bus 4. Die gaat eerst naar de stad Mindelo, dat ligt op het eiland San Vincente. Er zijn 10 eilanden. Er is een vliegveld, en op nog 3 andere eilanden is ook een vliegveld. Er wonen op alle eilanden samen 500.000 mensen en op San Vincente 90.000 daarvan. Het is er Frans en Engels talig en een dialect Afrikaans. Er wordt koffie en druiven verbouwd. De chauffeur is Arie en de reisleider Willie. De Kaapverdische eilanden waren een Portugese kolonie en er zijn veel sporen die wijzen naar dit gekoloniseerde eiland, vooral in de steden en dorpen. Mindelo is omringd door bergen en heeft een haven waar het water erg diep is en dus een prachtige aanlegplaats voor de grote oceaanstomers. De toren van Belem is een replica van de bekende forten van Lissabon en het museum van de zee, vlakbij de vismarkt. Het biedt de bezoekers een goed overzicht van de geschiedenis  van Cabo Verde. Allereerst rijden we in kleine busjes, waar 15 mensen in kunnen, over de kronkelige bergwegen van cobble stenen van Monte Verde Hill voor een grootse blik op het eiland vanaf Boca de Vento uitzichtpunt. Daarna rijden we over een mix van snelweg en cobblestones als we door het maanlandschap rijden. Hier en daar wat groene spaarzame vegetatie. We passeren de dorpjes van 2 of 3 huisjes en zo nu en dan zie je een boer bezig op zijn land. En zo gaan we naar de zandduinen voor een foto. Dan gaan we door naar Praia grande beach waar we een show krijgen van de plaatselijke schoonheden. De Capoeira Dance en we krijgen een drankje en een snack. Aan het eind van het bezoek aan de Europees geïnspireerde stad Mindelo kunnen we de monumenten bewonderen en de kunstgalerij in Mindelo’s National Arts en crafts centre. Neem wat tijd voor het standbeeld van Diogo Afonso, die de Kaapverdische eilanden ontdekte in 1460. We maken een stop bij de markten van Amilcar Cabral Plaza en kijken of we wat kunnen afdingen op de goederen die worden aangeboden. Dan gaan we terug naar het schip. Na de lunch op de Boudicca brengen we de middag in gepaste dronkenschap door. Om ongeveer 5 uur vertrekt de Boudicca en is er een Sail Away party. Gezellig op het achterdek. Om 6.15 diner en ’s avonds gaan we naar een show van het duo Megan and Joe. Een duo dat een goede show van zang en muziekmaken brengt. Na tienen zijn we naar boven gegaan. Tijdens de avond is iemand onwel geworden en moet met spoed naar het ziekenhuis worden gebracht. De kapitein besluit terug te keren naar Mindelo en daar komen we aan om 12.00 uur. Daar wordt de patient overgeladen op een schip van de coastguard en naar de wal gebracht, alwaar een ambulance auto het overneemt. We zijn om 17.00 uur vertrokken en varen wederom weg om 14.00 uur, dat is in totaal een tijdsverlies van 20 uur. We zullen de komende dagen wel iets overslaan. Om 12 uur is er altijd een praatje van de kapitein. We zijn nog steeds niet in Mindelo. Ik hoor wel net, weer een kwartier later, dat verschillende mensen naar de ziekenboeg moeten komen om een reddingsboot klaar te maken om de patient te vervoeren en klaar te maken voor overdracht. Ik voel dat de Boudicca langzamer gaat varen. Maar volgens mij kan dat nog wel een uur duren. De kapitein vertelde wel dat we naar Salvador gaan. We kunnen beter een eilandje overslaan, dan de vorige hoofdstad van Brazilie. We weten het niet. Gisterenavond was er ineens paniek om 23.00 uur op dek 5, waar Mieneke en Frans hun cabin hebben. Sprei in de gang, lakens er op. De man in kwestie in de gang gelegd en de cabin gereinigd. Daarna is de man naar de ziekenboeg gebracht en door de 2 doctoren onderzocht. Zij vonden het verstandiger de man naar een ziekenhuis te brengen en dat moet de kapitein overleggen met ziekenhuis en de FOCL directie. Er is geen adequate heli aanwezig op Cabo Verde, dus het alternatief is terugvaren, want met 5 dagen op zee voor de boeg is er geen andere optie. Om 03.00 uur ’s nachts is de Boudicca gekeerd. Met 20 uur vertraging gaan we opnieuw naar Salvador. Eén zeedag langer. We hebben in 2013 op de Balmoral iets dergelijks meegemaakt. Toen zijn 2 oude mensen door een val ongeluk per heli van boord getakeld en naar Madeira gevlogen. Maar we moesten toen ook 4 uur terugvaren met een vertraging van 8 uur.(wat heet oud, de gemiddelde leeftijd aan boord is minimaal 75 jaar. Er is zelfs een passagier die gisteren 99 jaar is geworden.) We hebben toen een eiland in de Cariben overgeslagen. Het is interessant dat is te hebben gezien, zo’n redding op zee. Het weer is rustig maar er staat veel wind. De Boudicca ligt stil, is voor anker gegaan en ligt dwars op de wind in  open zee. Dan komt de coastguard aangevaren en die gaat een 50 meter naast de Boudicca liggen uit de wind. De reddingboot ligt al met de patient in het water afgemeerd aan de Boudicca. Dan gaat de sloep naar de coastguard. Het grote probleem is, dat de sloep ook weer uit de wind komt te liggen naast de coastguard,. Dat is een operatie die 3 kwartier geduurd heeft. Er moesten autobanden aan te pas komen om de sloep vast te kunnen maken. Dan wordt eindelijk de patient op een brancard overgeladen van laag naar hoog. Allerlei spullen moeten mee van de patient inclusief zijn vrouw. Dan wordt de patient overgedragen op materiaal van de coastgaurd en de andere spullen en mensen van de Boudicca gaan terug op de sloep. De coastguard vaart weg en de sloep komt terug en wordt weer omhoog gehaald. Einde verhaal. Deze operatie heeft ruim 2 uur geduurd.